Bokanmeldelse av "Desember"
- skrevet av bloggeren Fivrelden

Jeg fikk i høst et leseeksemplar av antologien Desember, og lovte å skrive en anmeldelse med forbehold om at tilbakemeldingen min fikk være ærlig. Boken består av tekst fra ni ulike skrivere som alle er medlemmer av «Unge Lovende Forfatteres Forening (ULFF)» Gruppen har i tolv år invitert skriveglade til tekstverksted. Tekstene har flere sjangere og alle kan på ulikt vis knyttes til desember. Videre er de ordnet i kategoriene advent, julekvelden, romjul og nyttår.

Bidragsyternes vekslende ferdighetsnivå merkes godt. Det er blant annet gjort flittig bruk av adjektiv og klisjeer. Noen av tekstene bærer også preg av forutsigbarhet, og jeg kunne nok ønske meg å bli noe mer overrasket i lesningen. Når dette er sagt vinner boken på at de ulike tekstene tar for seg et vidt spekter av følelser knyttet til høytiden, og fremstår derfor nyansert i utvalget.

Dette bringer meg til de to tekstene jeg vil fremheve. « En annen jul» er skrevet av antologiens redaktør Gro Jeanette Nilsen. Den tematiserer hvordan et vennskap dannes og utvikles, når to jenter må tilbringe juledager på sykehus. Nilsen klarer troverdig å skildre barnas stemmer og blikk, og det skaper en autentisitet i teksten. I «Julehåpet» beskriver Åshild Hvidsten Langaas det å ha et døende barn. Novellen er sår og direkte i sin fremstilling av det fortellende jegets rolle som pårørende. Vi får sterke beskrivelser av refleksjonene og angsten rundt det utenkelige.

Antologiens målgruppe er familien, der særlig den unge leseren står i sentrum. I så måte kan det kanskje være en fin julegave? Den kan bestilles via ulike nettbokhandlere,eller ved å kontakte «Unge Lovende Forfatteres Forening» direkte. De har en egen nettside her

- Susanne Fæhn

Publisert 5. desember 2013.

Les gjerne mer om boken;